Күллі ТМД елдерінің театр кеңістігінде әртүрлі жанрдағы ғажайып спектакльдерімен өзінің кәсібилігін мойындата білген режиссер Б.Абдураззаков сахналаған “Қарапайым адам” комедиясы жайлы аз-кем сөз қылсақ. Қойылым ашық сахна үлгісін ұстанған. Сахнада шөп үстіне көрпеше төселген ағаш дөңгелекті ат арба, жалбырай ілінген киім-кешектер, тамақ ішетін дала үстелі, дәл ортада құстың ұя салған электр бағаны және сахнаның барлық кеңістігін қоршаған орындықтар. Бір сөзбен айтқанда, шағын ауылдың тұрмыс-тіршілігі көрсетілетінін аңғару қиын емес. Режиссердің сахнаны орындықтармен қоршап қоюының өзі мұндағы қайнаған өмір мен тынымсыз тіршілікті жеке қоғам ретінде қарастырғанын сездіріп тұр. Демек, бұл бәріміз көзімізбен көріп, күнделікті басымыздан кешіп жатқан қоғамнан өзге шағын қоғам. Қоршаулы тұрғанынан-ақ осындағы адамдардың тұрмысы мен тағдыры, көзқарасы мен дағдысы біз ойлағаннан бөлек екенін меңзеп тұрғандай. Электр сымының бағанасына ләйлектің ұя салғанының өзі бүгінгі технократтық зымыраған кеңістік емес табиғат анамен біте қайнасқан бөлек әлем екенін бірден аңғартады. Осы ретте режиссермен ақылдаса отырып сәтті сахналық декорация жасалған қойылым суретшісі, Қазақстан суретшілер одағының мүшесі Ғалия Қожахметованың еңбегін ерекше атап өткеніміз жөн. Жоғарыда аталған безендірулер еш боямасыз сахнадан орын тауып, қойылымның табиғатын бірден ашып тұр.
Режиссер Б.Абдураззаков автордың 1930 жылдары жазылған “Қарапайым адам” комедиясына ерекше үш өзгеріс енгізген. Бірінші: кейіпкерлердің есімін қазақшалай отырып Сербиялық (Европалық) үлгідегі шығармаға қазақша рең қосқан. Екінші: режиссер автордың оқиға желісін сақтай отырып дэль-арте театрының элементтеріне жақын суырыпсалмалыққа жол берген. Соның арқасында актерлердің шабыттанып ойнауына зор мүмкіндік туғандығы жасырын емес. Үшінші: режиссер пьессада жоқ Зейнеп пен Никола есімді қос ғашықты қосу арқылы комедияның қазанын тіптен қайната түскен. Аталмыш үш өзгеріс автордың айтайын деген ойын тіптен айшықтай түскендей. Жоғарыда атап өткен үш қабырғалы театр формуласы енді айырылмастай бекіп, құламастай қаланғанын байқаймыз. Неге? Өйткені бүгінгі таңда режиссерлік форма алдыңғы планға шығып, актерлік ойын мен автордың ойы көлеңкеде қалып жатқанын көп көретініміз жасырын емес. Ал Б.Абдураззаков автордың ойы мен актерлердің шабытты шығармашылығын бір арнаға қоса алғанын көріп тәнті боласың. Бүгінгі кей замандастарымыздай өзінің мықты суреткер, тапқыр режиссер екендігін әйгілеп көрсетуге Б.Абдураззаковтың шеберлігі де тәжірибесі де жететін еді. Бірақ ол ондай өзімшілдікке бармады. Бәлкім, бұл қарапайымдылықтың қауашағында жатқан таңғажайып таланттың жемісі болар.
Ақжан есімді жас ақын газетке саяси өлең жазғаны үшін айыпты болып, алты айға түрмеге қамалсын деген үкімге кесіледі. Қаладан қашып келген ақын Досжан есімді досының үйінде аз күн аялдауға бел байлайды. Досжанның әке-шешесі (Әбу, Мәриям) мен үйдегі қонақ ең адал шенеунікке (Бекентай) істі болған ақын Ақжанды ескі досы әрі өздерімен бірге оқыған таумаржандық сыныптасы Төлеубай Жұматай деген есіммен таныстырады. Қырсыққанда таумаржандық сыныптасының әкесі Базарбай Жұматай үй иесі Әбу мен ең адал шенеунік Бекентайдың айнымас досы болып шығады. “Өтіріктің құйрығы бір-ақ тұтам” демекші, осы өтіріктері үшін күрескен сан түрлі көрініс сахнада актерлердің ойыны арқылы неше түрлі болып құбылғанын сөзбен суреттеп көрсек.
Қойылым толық бір ай бойы сахналанды. Қысқа уақыттың ішінде режиссер де, актерлер де бір күн тыным тапқан жоқ. Қысқа уақытқа қарамастан режиссер бұл қойылымды екі құраммен сахналап үлгерді. Екі құрамда да Досжанның рөлін театрдың талантты актері Айбол Қасым ойнады. Айболдың ойынынан сырбаздық, сабырлылық, өжеттілікті байқаймыз. Сең қозғалса да мызғымайтын сабырлылығы кей сахналарда Досжанға кедергі тудырып тұрғандай. Әсіресе, Ақжан екеулерінің ойдан құраған өтіріктері сахна ауысып, оқиға өзгерген сайын күрделеніп, қиындаған үстіне қиындаған кезде де сол рең, сол мінезде болуы көрерменге сенімсіздік ұялататын сыңайлы. Сондықтан Досжанға іштей өзін кеміру, сырын сыртқа шығармай уайымдау керек-ақ. Әкесі мен анасына тән мінез-болмысы тұрғысынан аздаған ұқсастықтар іздестіре түссе кейіпкер тағдыры пісіп, әлі де жетілер еді. Себебі әке-шешесі алып-ұшқан адамдар, ал баласы өте байсалды болып тұр. Түгелдей ұқсамаса да әредік әдеттер мен сәйкестік іздеген артық болмас еді.
Бірінші құрамда Ақжан ролін театрдың жетекші актері Асылхан Разиев кескіндейді. Асылхан өте органикасы зор қуатты актер болғандықтан қойылымның ішкі ритімін жылдам меңгеріп, әр сахнасын ұршықша иіріп әкететінін бірден байқаймыз. Ақынға тән аристократтық болмысы да жоқ емес. Ылғи да шабыттанып жүретін Ақжан бейнесі өз сөзінде айтатын “қарапайым адам болу қандай қиын” демекші, өзіне жарасып-ақ тұр. Әйтсе де, өтіріктері әшкере болып қалудан сақтанатын сақтық пен қуғын көрген істі адамға тән уайым жетіспейтін секілді. Әсіресе, досы Досжанның қарындасы Айкоға сезімін білдіретін сахнада Асылханға махаббаттан гөрі ақыл мен парасатқа иек сүйеген артық болмас еді. Ал екінші құрамдағы талантты жас актер Дүйсехан Қасымның бойында ақындыққа тән парасат басым. Комедиялық қойылымда драмалық сарынға басымдық бергеннен бе көп сахналарда қойылымның ішкі ритімін бәсеңдетіп алып жатқаны да жасырын емес. Дегенмен, екі құрамдағы екі актер ойынынан бір-біріне мүлдем ұқсамайтын әртүрлі Ақжанды көре алдық.
Алғашқы құрамдағы Айко рөлін театрдың дарынды актрисасы Гүлдана Асқарова кескіндеді. Айко – алып ұшқан аңғал махаббаттың иесі. Бірақ осы Әбудің шаңырағында көркем әдебиетке, оның ішінде поэзияға жаны құштар жалғыз адам болса ол осы Айко. Гүлдананың кескіндеген Айкосы романтикалық, лирикалық бояуларға бай болуымен ерекшеленді. Гүлге қонған көбелектей ұшып-қонған балаң сезімді бейнесіне кей сахналарда тікбақайлықтан өзге ұялшақтық, инабаттылық жетіспей жатқандай. Әсіресе, Төлеубай болып жүрген Ақжанмен қарапайым адам мен ақын тұрғысында дебатқа түсетін сәтте ішкі мәдениетке басымдық беріп, ағасының досына әдептілік көрсетсе сезімдерінің білтесі тез тұтануға жол ашылар еді. Енді, екінші құрамдағы Гүлмира Алеттің кескіндеген Айкосына келсек. Жалпы Гүлмира – дауысында шығыс халықтарына тән қазақы көмескі бояуы бар таланты актриса. Осы дауыс мүмкіндігін тез-тез сөйлеймін деп жоғалтып алып жатқанына жаның ашиды. Бұл мүмкіндігін сәтті пайдалана алса Гүлмира кез келген әйел бейнесіне ұлттық бояу бере алатын еді. Айко бейнесін кескіндерде актриса өзінің бар мүмкіндіктерін әлі аша алмаған сыңайлы. Көш жүре түзелері анық.
Әбу рөліндегі Эланар Кенжебеков екі құрамда да нағыз ауыл адамдарына тән аңғал-саңғал, баладай сенгіш, ешкімге арамдығы жоқ қарапайымдылықты сәтті көрсетті. Әрбір сахна сайын қолды-аяққа тұрмай, тағаты таусылып, дегбірі қашып далақтап жүргенін көріп актер ойынына еріксіз сенесің. Екі баласы бар, ұрпағының алды отау құрар жасқа келіп қалған әкеге тән қимыл-қозғалыстарды салмақтандыра түссе жөн болар ма еді? Аталған мінез, болмыстарды сүйегіне сіңірсе де физикалық тұрғыда отырып-тұруы, қозғалыс мүмкіндігі қандай болуы керектігін ескерсе, меңгерсе тіптен жарасып кетер еді.
Әбудің әйелі Мәриям бейнесін Құртқа Мусина жарыққа шығарды. Нағыз үй шаруасын ұршықша иірген, пысық қатын. Жалпы Қ.Мусина – кейіпкерлердің характерін дөп басатын актриса. Осы жолы да ол Мәриям бейнесіндегі комедиялық штрихтарды толық аша білді. Эланарға айтқандай Құртқаға да егделеу тартқан әйел бейнесіне тән физикалық жүріс-тұрыстарды ескерген жөн. Сахнаның о шетінен, бұ шетіне дейін Зейнеп пен Айконы қуып жүгіріп жүрген сәтінде, арбадан қарғып түсетін кезінде Құртқаның емес Мәриямның жүрісі керек-ақ. Бәлкім осы тұрғыда рөлін тереңдетсе, Мәриямның дауыс ырғағын, жүрек толқынысын әлі де аша түсетініне кәміл сенімдіміз.
Әлемдегі ең адал шенеунік Бекентайды екі құрамда екі актер ойнады. Бірінші құрамда Дулат Тәшкен бұл кейіпкердің комедиялық бет-бейнесін, ішкі жан дүниесін сондай ширақтықпен көрсетті. Әсіресе, София ғашығынан келетін хатты оқитын сәтінде болмыс-бітімін, мінез-құлқын сан түрлі түске бояйды. Актерге тән құбылу мен өзгерудің өзіне тән шеберлігін көрсетеді. Осы бір қас-қағым сахнада Бекентайдың ашынғанын, қуанғанын, күйінгенін, ашуланғанын, елжірегенін көріп күлкің де келеді, жылағың да келеді. Кей сахналарда шабытқа беріліп кеткендіктен болар басы артық жүріс-тұрыстар Бекентайдың танымал шенеунік екенін ұмыттырып жіберетін сыңайлы. Осы тұрғыда екінші құрамдағы Бекентай роліндегі Нұрбол Асқаровта салқынқандылық басым. Бірден шенеунік екенін аңғартады. Бірақ осы салқынқандылық ширақ комедияның аяғын тұсап тұрғандай. Сол үшін қас-қабақ, ым-ишараттарды ойнатса бұл Бекентай бейнесі өзінше бөлек боларына күмәніміз жоқ.
Қойылымның екінші тынысын ашатын кейіпкер – Таумаржаннан келген Базарбай Жұматай. Әсіресе, Дәурен Тойбазаров кескіндеген Базарбай бейнесі шығармашылық ансамбльдің жүрісін ширатады. Д.Тойбазаровтың тамыршыдай тап басқан бұл бейнесі Базарбайдың өн бойындағы аңғалдығын, принципшілдігін, сенгіштігін, қамқорлығын дәл көрсетіп тұр. Сахнада Дәурен емес таумаржандық Базарбайдың өзі жүргендей. Екінші құрамдағы Базарбайды театрдың жас та болса талантты актері Ислам Жақсылық кескіндеген. И.Жақсылықтың реңінен комедиялық типаждық көрініс тапқан. Жұдырықтай Қаңбақ шалдың жүріс-тұрысына, сөйлеу мәнеріне кәріліктің бояуларын әлі де қалыңдатып жақса тіптен мінсіз болар еді.
Базарбайдың жолдан қосылған тоқалы, Бекентайдың хат алысып, уәде байласып жүрген Софиясын театрдың талантты актрисасы Жанар Насырова жарыққа шығарды. София болмысына тән жаңашылдық, жасандылық, кірпияздық, шарасыздықты Ж.Насырова ойынынан аңғара алдық. Қалалық мәдениетке сай менсінбеушілік, айлакерлік, жалған күлкі, сезімталдық, өтірік өкпелеу сияқты сезімдерді әлі де тереңдете түскен жөн. Әсіресе, Бекентай мен Базарбайдың ортасында әшкере болып, шарасыз күй кешкен сәтте біресе жылап, біресе күліп, біресе жанып, біресе күйіп, шынайылық пен жасандылықтың шарпысуын көрсетсе София бейнесі тіптен іргелене түсері анық.
Базарбайдың өз әйелі Әсия болмысын театр актрисасы Кәмшат Кабошева сахналады. Орамалдан бір құлағын қалқитып шығарып алып, кеңірдегін кере айғайлағаны, көзін түкситіп Базарбайды түтіп жердей қарағаны, дауысын өктем шығарып тістене сөйлеуі бәрі де жарасып тұр. Жылт етпе шағын рөл болса да К.Кабошева комедиялық бояуларды дөп басқан. Ақжан кешірім сұраған сәтінде де осы бұлттай түйілген қалпы түнеруін сейілтпей Базарбайдың бірнеше мәрте жалтақтауын күтіп барып татуласса сахнадағы өміршеңдік тіптен іргелене түсетін еді.
Бірінші құрамдағы Никола бейнесін Думан Адыкенов сомдады. Еркекшора қызға есі кетіп ғашық болған Николаның сан түрлі құбылған мінезін көрерменге ұғынықты әрі нанымды етіп жеткізу жолында Д.Адыкеновтің жауапкершілік танытқанын байқаймыз. Сахнада Зейнеп болмаса да алақ-жұлақ етіп біреуді ұдайы іздеп жүру, мүмкіндік туындай қалса Зейнеп жүрген жаққа кетіп қалуға тырысып тұратын тағатсыз сәттерді сезініп, әрі бізді тіптен сендіре түссе бұдан да тамаша болар еді. Екінші құрамдағы Әділжан Каримовтың ойынында Зейнепке деген сезімінде шарасыздық, жалған махаббат бар екені байқалып тұрғаны да жасырын емес. Әділжан ретінде емес Никола ретінде сезіну керектігін ұғынған жөн.
Бұл қойылымда кім қарапайым адам? Ақын Ақжан қарапайым. Достыққа адал Досжан қарапайым. Өмірді өлеңдегідей сезінетін Айко қарапайым. Қонақжай Әбу мен Мәриям қарапайым. Шенеунік болса да сезімге берілгіш Бекентай қарапайым. Қанша сұлу болса да баласы үшін тұрмыс құрмаған София қарапайым. Принцип үшін уақытша әке болуға көнген Базарбай қарапайым. Ашуы шай орамал кепкенше ғана жалғасатын Әсия қарапайым. Өзін Джульетта сезінетін Зейнеп те, өзін Ромео санайтын Никола да қарапайым. Атағы дардай болса да, автор мен актер үшін өзімшілдікке бармайтын режиссер де қарапайым.
Құрметті, оқырман ал сіз ше? Қарапайымсыз ба?
Нұрислам ӘБДІЛ,
С.Мұқанов атындағы қазақ сазды-драма театрының әдебиет бөлімінің меңгерушісі, театртанушы.